קבלת גמלת סיעוד מטעם המוסד לביטוח לאומי מתחילה, איך לא?!, בהגשת טפסים לביטוח לאומי.
רגע לפני שאנחנו צוללים ועושים סדר בטפסים והמסמכים שצריך להגיש, חשוב לדעת כי זכאי לקבל גמלת סיעוד צריך להיות קודם כל אדם בגיל פרישה אשר זקוק לסיוע בביצוע פעולות יומיומיות כגון: התלבשות, רחצה ועוד או זקוק להשגחה. כמובן שישנם תנאים נוספים בהם צריך לעמוד על מנת להיות זכאים לגמלה.
את התביעה יכול להגיש המבוטח, או אדם אחר המייצג אותו, כגון: בן משפחה, אפוטרופוס, עובד סוציאלי או אח/ות.
כאשר מדובר בקשישים בני 90 ומעלה אשר מעוניינים שאת התפקוד שלהם יבדוק רופא גריאטר במקום מעריך שמגיע לביתם, עליהם לפנות לרופא לפני הגשת התביעה.
במידה והמבוטח עונה על כל סעיפי הזכאות (פירוט ניתן לקרוא במאמר "חוק סיעוד זכאות"), התביעה תיבדק בהתאם למסמכים הרפואיים ואז מעריך תפקוד מטעם המוסד לביטוח לאומי יתאם עם המבוטח ביקור בית על מנת לבדוק את יכולת התפקוד של המבוטח בסביבת מגוריו.
כדאי לדעת, לא בכל מקרה יגיע מעריך הביתה. לעיתים יסתפק המוסד לביטוח לאומי בכל המסמכים הרפואיים שהמבוטח צירף לתביעה. או שיסתפק במסמכים הרפואיים יחד עם שיחה טלפונית של המעריך עם המבוטח.
רק במקרים בהם לא ניתן לבדוק את התפקוד באמצעות המסמכים הרפואיים שהוגשו ובאמצעות שיחת טלפון, ייערך ביקור בבית הקשיש המבוטח.
בנוסף, כאמור לעיל, קשיש מעל גיל 90 יכול לבחור להיבדק על ידי רופא גריאטר, במסגרת עבודתו בבית חולים או במרפאה ציבורית, כתחליף למעריך של הביטוח הלאומי. הרופא הגריאטר צריך למלא את נספח ב' בטופס התביעה והמבוטח צריך להגיש זאת יחד עם התביעה. הבדיקה של הרופא הגריאטר ומילוי הטופס אינם כרוכים בתשלום.
ניתן לעקוב אחר התקדמות התביעה באמצעות האזור האישי באתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי (יש צורך התהליך הזדהות וקבלת סיסמה), או באמצעות המוקד הטלפוני של הביטוח הלאומי – 2637*.
* מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא, והכתוב בחוק הוא המחייב. אין המאמר בא לומר ו/או להמליץ כיצד לפעול, כל אחד רשאי לפעול על פי הבנתו וצו מצפונו.